Bauers Travis Baxter: Vi vill bli störst på alla marknader

travisbaxter2

Bauer Media Group är efter köpet av SBS Discovery Radio den största kommersiella radiokoncernen i Norden. Räknat i antal veckolyssnare är Bauer nu även störst i hela Europa med stationer i Storbritannien, Tyskland, Polen, Slovakien och alltså Norden.

En av de som var med i SBS-affären var Travis Baxter, som har titeln external affairs director på Bauer. Han har har tidigare erfarenhet från den svenska radiomarknaden när RTL Group köpte Bandit i Stockholm och lanserade Lugna Favoriter. Travis Baxter var den första talaren på årets Radiodagen och berättade bland annat om Bauers varumärkesstrategi, som går ut på att ha så få varumärken som möjligt.

”Vi drar ned på antalet varumärken. Det blir allt svårare att navigera mellan de val som finns på mediemarknaden. Exempelvis har vi tre stationer med Kiss-varumärket i Storbritannien. Kiss Fresh är en yngre variant med ny musik och Kisstory en äldre med oldies, men de finns alla under samma varumärkesparaply. Om vi skulle bygga de kanalerna separat vore det inte bra varken för konsumenter eller annonsörer. Det skulle bli svårt att hitta rätt produkt. Vi har byggt kluster som är baserade på målgrupper” säger Travis Baxter.

Huvuddelen av familjeägda Bauers omsättning kommer från tidskrifter, men digitala satsningar och radion växer i betydelse.

”Vi har haft ett årtionde av omvandling. Tidskriftsdivisionen kämpar med att hålla omsättningen uppe. Radion fortsätter att öka trots alla som trodde motsatsen. Många använder streamingtjänster men radions räckvidd har inte minskat så mycket. Streamingen är till stor del ett tonårsfenomen och jag tror inte att det kommer följa med upp i högre åldrar så länge vi gör riktigt bra radio” säger Travis Baxter.

”Vi är väldigt entusiastiska när det gäller radio och att bygga ny verksamhet i Norden. Vi har många med erfarenhet och expertis inom koncernen som kan dela med sig av sina kunskaper. Vi vill bli den största radioaktören på alla våra marknader. I några länder är vi etta i den kommersiella delen av radiomarknaden och där vi är tvåa vill vi bli störst. Vårt mål är att erbjuda bra produkter och få dem lönsamma” fortsätter Travis Baxter.

I både Storbritannien och Norge har Bauer satsat mycket på marksänd digitalradio. I Norge har koncernen nu fyra rikstäckande radiostationer och ytterligare några i storstadsområdena tack vare DAB. Men sändningstekniken är inte det viktigaste, menar Travis Baxter.

”Den gamla miljön för tidskrifter är papper och för radion är det FM och mellanvåg. Men nu finns oändligt många sätt att nå konsumenterna. FM är effektivt när det gäller att nå stora områden. Men det viktigaste är innehållet och dessutom den data som kan samlas in digitalt om konsumenternas mediekonsumtion. Om distributionen är analog eller digital är inte den främsta frågan” säger Travis Baxter.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.
Artikeln är ursprungligen publicerad på radiodagen.se.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share