Bauer lanserar Kiss i Norge

kisslogga

Kiss blir det nya namnet på Bauer Medias rikstäckande norska dansmusikstation Radio 1. Kiss lanseras 1 januari och samtidigt släcks Radio 1 och Radio Rock på FM.

Nästa år byggs varumärket Kiss ut med ytterligare två stationer: Kisstory, som spelar dansoldies, och Kiss Fresh, som spelar ny musik. Kiss kommer att täcka 92 procent av Norges befolkning via DAB-nätet.

De nuvarande programledarna på Radio 1 kommer även att höras på Kiss och musikutbudet blir i stort sett likadant. I tablån ges plats för ungefär 30 timmar med specialprogram.

”Vi är otroligt stolta och ödmjuka när vi ska lansera Bauer Medias mest framgångsrika varumärke i Norge. Kiss startade som en underground/pirat-station i England 1985. Den har nu vuxit till att bli en station som underhåller fler ”millennials” än något annat varumärke från Bauer Media och har därför extremt stort inflytande i en målgrupp som är svår att nå” säger Kristoffer Vangen, som är programdirektör på norska Bauer Media.

Att Kiss startas på DAB samtidigt som FM-sändningarna av Radio 1 och Radio Rock läggs ned innebär att digitaliseringen av radion tar fart, menar norska Bauer Medias VD Lasse Kokvik.

”Det är nu digitaliseringen verkligen kommer att eskalera. Vi i Bauer Media har redan sett en väldigt positiv utveckling för den digitala lyssningen under hösten. Med det här vill vi sätta ytterligare fart på den digitala lyssningen” säger Lasse Kokvik.

Idag började både Radio 1 och Radio Rock att informera lyssnarna om att de måste byta till DAB för att fortsätta lyssna på stationerna efter nyår.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share