”Barn är inte till salu” tema för Musikhjälpen

Musikhjälpen arrangeras för tionde året och nu är årets tema klart. Foto: Farzana Hossen/Save The Children.

Musikhjälpen arrangeras för tionde året och nu är årets tema klart.
Foto: Farzana Hossen/Save The Children.

Musikhjälpen, som är ett samarbete mellan P3, SVT och Radiohjälpen, kommer i år att uppmärksamma sexhandeln med barn.

”Musikhjälpen kommer i år att ta upp ett mycket svårt och tungt ämne, men genom att sprida kunskap om barnsexhandeln och se barnen bakom siffrorna kan vi bidra till en förändring. Pengarna vi kommer samla in i december kan till exempel användas till att sprida information i förebyggande syfte, skapa säkra zoner för barn så att de inte hamnar i riskområden för att säljas och rehabilitering av de som lyckats ta sig ur sexhandeln” säger Per Byman, som är generalsekreterare för Radiohjälpen.

Musikhjälpen genomförs för tionde året i rad – den här gången från Rådhustorget i Umeå. Sändningen pågår under 144 timmar och inleds 11 december. Inför Musikhjälpen har ett utbildningsmaterial tagits fram i samarbete med UR. Förra året samlade Musikhjälpen in 49 miljoner kronor till kampen för att barn i krig ska ha rätt att gå i skola.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share