Australisk kampanj för digitalradion

digitalradioplusDen australiska radio-branschen drar nu igång sin första stora kampanj för digitalradion, som lanseras i Australien i augusti.

Reklamradion och public service-bolagen ABC och SBS satsar totalt 10 miljoner australiska dollar på kampanjen, som inleds annandag påsk. Alla reklamstationer sänder radioreklam och placerar bannerannonser på sina hemsidor. På minoritetsspråkskanalen SBS hörs budskapet på 65 olika språk.

Temat för den första fasen av marknadsföringen är ”radion blir digital”. I ett senare skede flyttas fokus till fördelarna med digitalradion och till informationsspridning i handeln. I samband med sändningsstarten i augusti genomför branschen ett gemensamt lyssnararrangemang i fem delstatshuvudstäder.

”Den här kampanjen är vår första kommunikation med lyssnarna. Budskapet är enkelt: digitalradio är ett spännande sätt för vår lojala publik att lyssna på sina favoritstationer i digital ljudkvalité och upptäcka nytt digitalt programinnehåll” säger Joan Warner, som är chef för reklamradions branchorganisation Commercial Radio Australia.

Australien har valt DAB+ som standard för digitalradiosändningarna. DAB+ ger plats för betydligt fler kanaler än den ursprungliga DAB-tekniken som används i Storbritannien, Danmark och Norge.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share