Acast lanserar betaltjänst för poddar

acastplus2

Det svenska poddbolaget Acast skapar ett nytt sätt att ta betalt för poddproduktioner. Den nya tjänsten Acast+ beskrivs som världens första marknadplats för poddar.

Med Acast+ går det att ta betalt av användare för extramaterial, som exklusiva intervjuer eller osläppta poddavsnitt. Acast beräknar att ett producenterna på så sätt kan få ut sex gånger mer pengar än från vanlig annonsering.

Från starten kommer Acast+ att innehålla material från ett antal ledande poddproducenter i USA, Storbritannien och Sverige. Användarna kan välja mellan att betala för extramaterialet per månad eller per säsong. Poddarna i Acast+ blir helt reklamfria.

”Vi skapade Acast+ för att lösa den utmaning som har funnits kring finansieringen och som har hållit tillbaka tillväxten för poddar sedan mediet tillkom för tio år sedan. Kickstarter och andra insamlingkampanjer har visat sig kunna ordna finansieringen snabbast, eftersom poddlyssnare är mer än bara lyssnare: de är hängivna fans. Det är ingen helig ko att man inte ska kunna tjäna pengar på poddar: att göra poddar finansiellt gångbara kommer att skapa fler talanger, vilket i sin tur resulterar i mer och bättre innehåll än någonsin” säger Acasts koncernchef Måns Ulvestam i ett pressmeddelande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share