LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ Din Gata ¦ Metropol ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Melodifest ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ MTG Radio Rix FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ SBS Radio Mix Megapol ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl 107 ¦ Kommersiell radio East FM (Norrköping) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Premier Radio ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Gimme Indie ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Hitzone – Social Radio ¦ NE Radio ¦ Radio 50 Plus ¦ Radio DCM ¦ Radioseven ¦ Soundic Radio

Johan Lindström, Östra Förstadsg. 17D, 21131 Malmö.
Tel: 0704-91 33 94. E-post: johan@radionytt.se.

NYHETER

Radio Monitor Airplay Chart

acewilderbusydoinnothin 02
(02)
Ace Wilder  EN VECKA SOM ETTA
Busy Doin’ Nothin’  WMS  
aviciiheybrother 02
(01)
Avicii  FYRA VECKOR SOM ETTA
Addicted to You  UNI  
edsheeraniseefire 03
(04)
Ed Sheeran
I See Fire  UNI  
pharrellwilliamshappy 04
(03)
Pharrell Williams
Happy  SME  
imaginedragonsdemons 05
(08)
Imagine Dragons
Demons  UNI  
sannanielsenundo 06
(07)
Sanna Nielsen
Undo  UNI  
klingandejubel 07
(05)
Klingande  EN VECKA SOM ETTA
Jubel  SME  
jamesbluntbonfireheart 08
(09)
James Blunt
Bonfire Heart  WMS  
kentlabelleepoque 09
(11)
Kent
La belle epoque  UNI  
cleanbanditratherbe 10
(12)
Clean Bandit feat. Jess Glynne
Rather Be  WMS  

radiomonitor200pxFör mer information om Radio Monitor, se www.radiomonitor.com eller kontakta Annica Forsman (0708-27 45 89 eller annica@radiomonitor.com).


Veckans adderingar

B: Timbuktu Den svenska skammen
C: Ed Sheeran Sing
C: Sigma Nobody to Love
D: Alaska Bomberjacka
D: Arcade Fire We Exist
D: Beginners Who Knows
D: Bleachers I Wanna Get Better
D: Frida Sundemo Drawn to You
D: Fritjof & Pikanen Här kommer vi
D: Jack Moy & Glöden Charlies’ Bird
D: Pharrell Williams Marilyn Monroe
D: Shift K3Y Touch
E: Daft Punk/Avicii Derezzed (So Amazing Mix)
E: EMA Satellites
C: Sara Zacharias Vår
D: Darin Mamma Mia
D: DJ Cassidy/Robin Thicke Calling All Hearts (Radio Edit)
D: Nisse Hellberg Ryggen mot väggen
D: Robbie Williams Shine My Shoes
Bandit_2
John Legend All of Me
Rixton Me and My Broken Heart
Vance Joy Riptide
Veronica Maggio Hädanefter
nrj 5 Seconds of Summer She Looks So Perfect
Lily Allen Air Balloon
Pitbull/Jennifer Lopez We Are One
Shakira Dare (La La La)
Zedd/Matthew Koma Find You
Aloe Blacc The Man
Calvin Harris Summer
Darin Mamma Mia

 


Radionytt Musik

Radionytt Musik med aktuella spellistor från Sveriges viktigaste radiostationer finns nu att ladda ned som PDF-fil här.


Radioreklam för 608 miljoner kronor förra året

Det såldes radioreklam för 608 miljoner kronor förra året, visar rapporten Svensk Reklammarknad 2013 från Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM). Sedan 2012 är minskningen 9,5 procent.

Det är andra året i rad som investeringarna i radioreklam minskar. 2011 nåddes toppnoteringen 759 miljoner kronor.

Totalt såldes det reklam för 31,352 miljarder kronor under 2013, vilket innebär en minskning på 2,4 procent. Bästa utvecklingen hade mobil marknadsföring som mer än fördubblades till 901 miljoner kronor och gick förbi radion som reklammedium.

Internet ökade med 7,9 procent till 8,352 miljarder och TV med 0,1 procent till 5,938 miljarder. Dagspressen tappade 13,4 procent till 5,972 miljarder och är alltså bara något större än TV.

IRM redovisar i rapporten också reklaminvesteringarnas utveckling som andel av BNP.

”Sett över en längre tid så minskar reklaminvesteringarnas andel av BNP. Den strukturella förändringen från print till digitalt kan vara en förklaringsvariabel, annonsörernas utökade kommunikation via egna kanaler en annan” säger IRM-s VD Madeleine Thor.


PPM vecka 14

siforackvidd1414

Station 2014-10 2014-11 2014-12 2014-13 2014-14
Radio Total 74,2% 73,5% 73,3% 73,9% 72,9%
Privat lokalradio Total 35,6% 35,7% 34,3% 36,1% 35,6%
SR Radio Total 58,9% 58,7% 58,4% 58,8% 57,7%
SBS Radio Total 26,1% 26,1% 25,8% 27,4% 26,4%
MTG Radio Total 15,4% 15,6% 14,4% 14,6% 15,3%
P1 14,0% 14,0% 14,5% 13,8% 14,2%
P2 2,6% 2,4% 2,1% 2,5% 2,1%
P3 15,1% 14,7% 14,7% 14,3% 14,9%
P4 42,6% 42,6% 41,8% 42,3% 41,6%
Mix Megapol 16,8% 16,6% 17,1% 18,1% 17,6%
RIX FM 12,2% 12,5% 11,4% 11,7% 12,3%
NRJ 8,7% 9,0% 8,5% 8,9% 8,1%
Rockklassiker 2,8% 2,9% 2,8% 3,6% 3,0%

Radioreklamen nästan fördubblades i mars

Mediebyråernas förmedling av radioreklam nästan fördubblades i mars, enligt den senaste Mediebyråbarometern.

Efter stora minskningar i januari (-11 procent) och februari (-30 procent) steg mediebyråernas förmedling av radioreklam med hela 88 procent till 44,7 miljoner kronor. Även TV-mediet hade en bra månad, med en ökning på 36 procent.

”Radio som haft en tuff start på året gör en helomvändning och mars investeringar ökar med nästan 90 procent vilket även för radio ger en tillväxt under första kvartalet med dryga 15 procent” säger Sveriges Mediebyråers VD Staffan Slörner.

Under första kvartalet förmedlade mediebyråerna radioreklam för 85,6 miljoner kronor, vilket är 14,7 procent mer än under motsvarande period 2013.


P2 sänder Refused i symfoniversion

jonasnydesjo

P2 direktsänder konserter från EU-s kulturhuvudstad Umeå 5-10 maj.

Bland annat kommer Norrlandsoperans Symfoniorkester framföra sin tolkning av hardcore-bandet Refuseds 1998-album The Shape of Punk to Come. Verket Shape in Shambles har komponerats av Jonas Nydesjö i samarbete med Refuseds trummis David Sandström och direktsänds i P2 Live torsdag 8 maj.

Samma vecka sänds ett nyskrivet stycke av Mirjam Tallys, som har beställts av P2. P2 Lives Umeå-vecka avslutas med Peter Tjajkovskij-operan Eugen Onegin.

Programledare för P2 Live är under Umeå.veckan Märet Öman och Kjell Oscarsson.

Foto: jonasnydesjo.com.


Sveriges Radio Play i ny version

srplaymaj2014

I maj släpper Sveriges Radio en ny version av mobilappen Sveriges Radio Play för Android- och Iphone-mobiler.

Det är fråga om den största förändringen av appen sedan 2012, skriver SR-s Utvecklingsbloggen. Utseendet blir ”plattare” med färre klick för att börja lyssna och appen ska även fungera stabilare.

Det finns även planer för ytterligare förbättringar och nya funktioner. Före sommaren införs ”Fortsätt lyssna” där man kan spara avsnitt som man börjat lyssna på men inte avslutas. Efter sommaren lanseras en funktion som gör att Play kan användas som väckarklocka och insomningstajmer. Och till hösten tillkommer avdelningen ”Senaste avsnitten från favoritprogram”.

Sveriges Radio har tagit hjälp av ett hundratal testanvändare i utvecklingen av Sveriges Radio Play.


P4 Gotland sänder mer trafikinformation

Från och med på måndag kommer P4 Gotland att sända mer trafik- och serviceinformation. Det blir regelbundna rapporter om trafikproblem på ön, men även information om flyg och färjor och hur läget är till och från färjehamnarna i Oskarshamn och Nynäshamn.

”Vi har kontakt med trafikföretagen och med region Gotland, för att så snabbt som möjligt kunna ge radiolyssnarna och besökarna på trafikwebben information om det är förseningar eller andra typer av problem. Till exempel om vårdcentraler har stängt, eller om ett snöoväder gör att skolbussarna inte går som de ska eller om skolor till och med är stängda” säger Carin Berggren, som är trafikreporter på Sveriges Radio.


Norge nära målet för digitalisering

45 procent av norrmännen lyssnar varje dag på radio via en digital plattform. Det visar den senaste kvartalsrapporten.

En viktig anledning till att det digitala lyssnandet ökat är att de tre nya heldigitala kanalerna NRK P1+, NRK P13 och P6 Rock har lanserats sedan i höstas. En annan är en kraftig ökning i försäljning av DAB-mottagare i julhandeln.

Antalet norrmän som lyssnar digitalt har ökat från 1,2 till 1,3 miljoner sedan föregående kvartal. Den största tillväxten sker i åldersgruppen över 60 år, medan lyssningen bland de yngsta tvärtom gått ned.

Undersökningen visar att 44 procent av de norska hushållen äger en DAB-mottagare, vilket motsvarar 1,6 miljoner radioapparater. Drygt 370 000 av dessa finns i bilar.

”Den här tillväxten visar att vi ligger bra till när det gäller att nå målet på 50 procent digital användning före 2015. Det är en av förutsättningarna för att FM-nätet ska kunna släckas ned 2017″ säger Digitalradio Norges VD Ole Jørgen Torvmark.


Radionytt på Twitter

Radio Monitor Airplay Chart

acewilderbusydoinnothin02
(02)
Ace Wilder 
Busy Doin' Nothin'  WMS  
aviciiheybrother02
(01)
Avicii 
Addicted to You  UNI  
edsheeraniseefire03
(04)
Ed Sheeran
I See Fire  UNI  
pharrellwilliamshappy04
(03)
Pharrell Williams
Happy  SME  
imaginedragonsdemons05
(08)
Imagine Dragons
Demons  UNI  
sannanielsenundo06
(07)
Sanna Nielsen
Undo  UNI  
klingandejubel07
(05)
Klingande 
Jubel  SME  
jamesbluntbonfireheart08
(09)
James Blunt
Bonfire Heart  WMS  
kentlabelleepoque09
(11)
Kent
La belle epoque  UNI  
cleanbanditratherbe10
(12)
Clean Bandit feat. Jess Glynne
Rather Be  WMS  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Radioböcker

Valerie Geller Beyond Powerful Radio
A Communicator's Guide to the Internet Age-News, Talk, Information & Personality for Broadcasting, Podcasting, Internet, Radio.
Jan Kotschack Stick, iväg Jack!
Historien om Radio Nord en älskad och oönskad station och om ett annat Sverige.

Radiojobb

Reklamstatistik

+88 %

Mediebyråbarometern, mars 2014

-2 %

IRM, fjärde kvartalet 2013

Radiodebatt