LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ MTG Radio Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Johan Lindström, Östra Förstadsg. 17D, 21131 Malmö.
Tel: 0704-91 33 94 (fr 10/3). E-post: johan@radionytt.se.

Nya frekvenser för kommersiell radio

NYHETER

Danmark: DR lägger ned tre digitala kanaler

Som en följd av att den danska regeringen minskar DR-s budget med hela 20 procent de närmaste åren, tvingas DR göra radikala besparingar.

Bland annat försvinner de tre digitala radiokanalerna P6 Beat, P7 Mix och P8 Jazz. DR behåller dock digitala P5, som lyckats nå en stor publik genom att rikta sig till äldre lyssnare på samma sätt som norska P1+. Kvar finns även P1 och P2 (som delar FM-nät, men sänder separat på DAB), P3 och P4.

P7 Mix har nått många lyssnare men har samtidigt kritiserats för att med sin inriktning på popoldies ha ett format som ligger nära flera kommersiella stationer.

”Det har tagits ett politiskt beslut om att reducera DR-s ekonomi med 20 procent. Det blir hårt, men vi har tagit på oss uppgiften. Samtidigt har vi en ambition om att utveckla DR på bästa möjliga sätt för framtida generationer inom de nya politiska och ekonomiska ramarna. Vi presenterar därför en ny kanalportfölj, där vi reducerar antalet flödeskanaler på TV och radio. Bakgrunden är både de nödvändiga besparingarna och att säkra att DR kan sätta ännu mer tryck på den digitala omställningen. På innehållssidan kommer vi satsa ännu mer än hittills på områden där vi är starka. Allt som allt är det relativt drastiska förändringar, men jag tror att det här är rätt” säger DR-s generaldirektör Maria Rørbye Rønn i ett pressmeddelande.

På TV-sidan slås kanalerna DR K (dokumentärer och kultur) och DR2 ihop till en kanal, medan DR3 (för unga tittare) fortsätter online. Kvar i etern blir DR1, DR2 och barnkanalen Ramasjang.


Lyssnarsiffror vecka 37 2018

Station 2018-V37 2018-V36 2018-V35 2018-V34
Radio Total 71,5 72,0 71,5 70,9
Sveriges Radio 55,1 54,9 54,6 54,1
Kommersiell radio 36,5 37,3 37,5 36,7
Bauer Media 24,1 24,5 25,4 24,6
Nordic Entertainment 20,1 20,8 20,7 19,9
SR P1 16,4 15,7 15,4 14,9
SR P2 2,0 2,0 2,3 2,1
SR P3 9,0 9,4 10,1 10,2
SR P4 41,0 40,7 41,0 40,1
Mix Megapol 13,6 13,6 14,6 14,2
Rix FM 12,8 13,6 13,9 13,2
NRJ 7,1 8,1 8,5 7,6
Star FM 6,0 6,2 5,5 5,5
Rockklassiker 3,1 3,1 3,6 3,3

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM


Veckans adderingar

Nina Cried Power med Hozier och Mavis Staples adderas av P3 och P4.

B: ZE Gäller (feat. Jiggz & Thrife)
C: Nonono Dancing (Mumbai Wedding)
C: Silk City, Dua Lipa Electricity (feat. Diplo & Mark Ronson)
D: B Young 079ME
D: BTS Idol (feat. Nicki Minaj)
D: Guleed Börja om (feat. Gilli)
D: Hozier Nina Cried Power (feat. Mavis Staples)
D: Kiddo Drunk and I Miss You (feat. Decco)
D: Madi Banja Azonto
D: Parcels Lightenup
D: Robinson Medicine
D: Steve Aoki & Nicky Romero Be Somebody (feat. Kiiara)
E: Vök Autopilot
C: Hozier Nina Cried Power (feat. Mavis Staples)
D: Catherine McGrath Lost in the Middle
D: Jess Glynne All I Am
D: Love Antell Tänker på pengar
D: Nile Rogers & Chic Sober (feat. Craig David & Stefflon Don)
D: Säkert! Arktiska oceanen
Clean Bandit Solo (feat. Demi Lovato)
nrj
Imagine Dragons Natural
John De Sohn Forever Young (feat. Liamoo)

 


1,5 miljoner lyssnade på Sveriges Radios valvakor

Ungefär 1,5 miljoner lyssare tog del av Sveriges Radios valvakor i P1, P3 och P4 under söndagskvällen. Det skriver SR-s VD Cilla Benkö på Sveriges Radio-bloggen.

Totalt nåddes 4 miljoner lyssnare av rapporteringen under valdagen. Dessutom var trafiken på SR-s webb och i sociala medier högre än vanligt och efteråt gav efterhandslyssningen ännu högre siffror.

”Jag gick från studio till studio i radiohuset i söndags för att ta del av den otroligt breda valbevakningen Sveriges Radio gjorde från Stockholm, samtidigt som det var fullt ös i våra P4-kanaler runt om i landet. Bevakningen var jättebra hela dagen och med det oklara parlamentariska läget så blir vår breda bevakning lika viktig i fortsättningen” skriver Cilla Benkö.


Fortsatt stark uppgång för radioreklamen

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 37,1 miljoner under augusti, vilket innebär en ökning med 25,1 procent sedan augusti 2017.

För årets första åtta månader är uppgången 20,6 procent. Bara utomhus/trafikreklam (+24,5) har haft en starkare försäljningstillväxt i år enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Totalt har den mediebyråförmedlade reklamen ökat med 1,7 procent i augusti och med 6,9 procent under perioden januari-augusti.


Radio Monitor Airplay Chart vecka 36 2018

01
(01)
David Guetta & Sia  NIO VECKOR SOM ETTA
Flames  WMG  
02
(04)
Sandro Cavazza
High With Somebody  UMG  
03
(05)
Vargas & Lagola
Roads  UMG  
04
(02)
Alvaro Soler  EN VECKA SOM ETTA
La cintura  UMG  
05
(03)
Kygo feat. Miguel
Remind Me to Forget  SME  
06
(06)
Bad Wolves
Zombie  TMB  
07
(07)
Chris Kläfford
What Happened to Us  UMG  
08
(09)
Eleni Foureira
Fuego  SME  
09
(10)
Jubel
Dancing in the Moonlight  TMB  
10
(11)
Imagine Dragons
Whatever It Takes  UMG  

radiomonitor200pxFör mer information om Radio Monitor, se www.radiomonitor.com eller kontakta Annica Forsman (0708-27 45 89 eller annica@radiomonitor.com).


Anders Borg in i Nordic Entertainments styrelse

MTG fortsätter uppdelningen av bolaget i två delar – MTG och Nordic Entertainment Group. Den tidigare finansministern Anders Borg har valts in i styrelsen för Nordic Entertainment Group, meddelar MTG i ett pressmeddelande.

Andra nya namn i NENT-styrelsen är Henrik Clausen, tidigare chef för Bang & Olufsen, samt Kristina Schauman, som äger konsultbolaget Calea. I styrelsen sitter dessutom David Chance (ordförande), Simon Duffy och Nathalie Tydeman.

Nordic Entertainment ska börsnoteras på Nasdaq Stockholm under första kvartalet nästa år, meddelar MTG-s styrelseordförande David Chance.

”Vi har under sommaren fortsatt arbetet med att dela upp MTG i två bolag och har välkomnat ett flertal nya aktieägare till följd av Kinneviks distribution av sina aktier i MTG. Uppdelningen och noteringen har för avsikt att ge våra aktieägare ett större värde och två attraktiva bolag att investera i. Vi har även utsett tre mycket erfarna styrelseledamöter med bred erfarenhet i flertalet verksamheter och sektorer i den nordiska regionen, vilka med sin kompetens kommer att bidra till NENT Groups styrelsearbete” säger David Chance i ett pressmeddelande från MTG.


PPM: Rix FM ikapp Mix Megapol

För första gången sedan 2011 är Rix FM en lika populär radiostation som Mix Megapol. Det visar de senaste resultaten från Kantar Sifos PPM-undersökning.

1 augusti genomfördes en stor frekvensomläggning, som skapade tre nästan lika stora sändarnät för Mix Megapol (Bauer Media), NRJ och Rix FM (Nordic Entertainment). Det har hjälpt Rix FM, som de senaste åren har haft ett mindre sändningsnät än Mix Megapol men som nu kan konkurrera på lika villkor. Rix FM hade förra veckan en daglig räckvidd på 13,6 procent, vilket är exakt lika mycket som Mix Megapol. För ett år sedan var gapet mellan de båda huvudkonkurrenterna på den kommersiella radiomarknaden 5,2 procentenheter till Mix Megapols fördel.

När det gäller andel av lyssnartiden leder dock Mix Megapol (8,0 procent) fortfarande över Rix FM (6,9 procent).

Nordic Entertainment-ägda Star FM, som 1 augusti blev nästan rikstäckande, har fått en bra start som nationell station. Förra veckan nådde kanalen 6,2 procent, vilket innebär en ökning med 0,7 procentenhet sedan föregående vecka. NRJ hade förra veckan en daglig räckvidd på 8,1 procent.

De utökade sändningsmöjligheterna för den kommersiella radion har dessutom gjort att lyssningen på kommersiella stationer har ökat med 1,9 procentenhet till 37,3 procent jämfört med för ett år sedan.

Station 2018-V35 2018-V34 2018-V33 2018-V32
Radio Total 72,0 71,5 70,9 71,3
Sveriges Radio 54,9 54,6 54,1 54,4
Kommersiell radio 37,3 37,5 36,7 36,9
Bauer Media 24,5 25,4 24,6 25,1
Nordic Entertainment 20,8 20,7 19,9 19,8
SR P1 15,7 15,4 14,9 16,2
SR P2 2,0 2,3 2,1 1,9
SR P3 9,4 10,1 10,2 9,9
SR P4 40,7 41,0 40,1 40,1
Mix Megapol 13,6 14,6 14,2 14,7
Rix FM 13,6 13,9 13,2 13,1
NRJ 8,1 8,5 7,6 8,3
Star FM 6,2 5,5 5,5 5,4
Rockklassiker 3,1 3,6 3,3 3,2

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM


RBS Broadcasting blir NRJ Sweden

Bolaget RBS Broadcasting, som äger NRJ-s sändningstillstånd, heter sedan 4 september NRJ Sweden.

”Namnet RBS Broadcasting har hängt kvar från tiden då vi hade 20 bolag – med RBG för Göteborgs-tillståndet, RBM för Malmö etcetera. Sedan flera år har vi ett och samma bolag och nu när har vi gått in i en ny och långsiktig tillståndsperiod kändes det bra att byta till ett namn som inkluderar vårt varumärke” säger Richard Mazeret, som är VD för NRJ Sweden och dessutom NRJ-koncernens ”CEO international activities” med ansvar för stationerna utanför Frankrike.

NRJ äger idag ett nationellt tillstånd i Sverige som används för NRJ och dessutom ett tillstånd i Stockholm som används för Bauer-producerade Svensk Pop.


Retro FM vill bli största reklamradion i Skåne

Robert Persson, VD för Nya Radio City.
Foto: Johan Lindström.

Malmö-baserade Mad Men Media var den stora överraskningen när de lokala reklamradiotillstånden såldes till högstbjudande i december.

Bolaget startades hösten 2012 av Robert Persson och Henrik Vibeck. Robert Persson, som är VD, började med kommersiell radio redan 1992, då City 107.0 startades sprungen ur SAF-s satsning, och drev därefter tillsammans med Henrik Vibeck kommersiell närradio i Skåne åt Bonnier Radio. Mattias Gustavsson, som startade reklamradiostationen Radio Alice och därefter arbetat på SBS (nuvarande Bauer), Teracom och Sveriges Radio, är numera också en av ägarna.

”Vi var ett Bonnier Radio-gäng som träffades och bestämde oss för att göra radio igen. Tre månader senare var vi igång med Retro FM. När förslaget och sedermera även beslutet om ny tillståndsperiod för reklamradion kom började vi förbereda ett bud och en strategi för de nationella tillstånden” säger Robert Persson, som är en av ägarna och grundarna till Mad Men Media – numera Nya Radio City.

Mad Men Media lyckades inte vinna något av de tre nationella tillstånden, som istället gick till Bauer Media (Mix Megapol), NRJ och Nordic Entertainment (Rix FM). I den följande auktionen av lokala tillstånd gick det bättre. Mad Men Media köpte åttaåriga tillstånd för 48,3 miljoner i Skåne, 32,3 miljoner i Göteborg och 8,3 miljoner i Stockholm.

Skåne-tillståndet användes till att flytta Retro FM från närradion till starkare sändare inom den kommersiella radion. Men för Stockholm och Göteborg var det inte längre aktuellt att starta Retro FM, berättar Robert Persson.

”I Stockholm finns det redan två oldiesstationer – Vinyl FM och Star FM – och i Göteborg är Star FM etablerat. Hade vi inte inlett samarbetet med Bauer hade vi startat en rockstation i Göteborg med namnet Rock FM” fortsätter Robert Persson.

I juli blev det klart att Bauer Media investerar i Mad Men Media, som nu har bytt namn till Nya Radio City. Tillstånden i Stockholm och Göteborg används för Bauer-formatet Rockklassiker. Dessutom utnyttjas Retros gamla närradiofrekvenser i Skåne till att återutsända Rockklassiker med lokala inslag i form av trafik, nyheter och väder. I övrigt omfattar samarbetet framförallt reklamförsäljning och att Retro FM finns med på Bauers digitala plattform Radioplay. Det redaktionella nnehållet i Retro FM produceras dock till hundra procent lokalt i Malmö. Det finns inte heller några planer på att slå ihop de två bolagens kontor i Malmö.

Musikformatet för Retro FM består fortfarande av pop- och rockoldies men har breddats något så att även nyare musik med typiska Retro-artister kan få plats i spellistan som består av mellan 1 000 och 1 200 titlar. Positioneringen har bytts från ”Hitsen från 60-, 70- och 80-talen” till ”Tidernas största hits” med nya jingelgrunder från brittiska Contraband Media.

”Vi har breddat vårt format från ”Hitsen från 60-, 70- och 80-talen” till ”Tidernas största hits”. Stationen ska ha ett varierat tempo med rock och pop som bas men med lugna och rytmiska inslag. Målet är att ha en rotation på musiken så att lyssnaren ska känna att musiken är varierad” säger Robert Persson.

Retro FM satsar även på lokala nyheter och lokala trafikrapporter, som också kommer att höras på Rockklassiker i Skåne. Lokala nyheter sänds redan i Stockholm och förhoppningen är att även Göteborgs-versionen ska få en lokal prägel.

”Målgruppen på Retro FM gillar vårt tilltal så vi vill inte bygga upp en stor morgonshow. Vi har istället en inriktning på musik blandat med trafik och nyheter på morgonen” säger Robert Persson som berättar att lyssnarna i djupintervjuer tycker att Retros trafikbevakning är lika bra som den på P4.

Programledare för morgonprogrammet är sedan några år tillbaka Hans Strandberg från P4 Kristianstad. 1 september anslöt även Fredrik Bojerud, med en bakgrund som programchef på Rockklassiker och dessförinnan Klassiska Hits.

Retro FM satsar på att inom två år bli den största kommersiella radiostationen i Skåne. Och de första lokala och regionala PPM-siffrorna ser väldigt bra ut, avslöjar Robert Persson.

”Vi vill vara Skånes största kommersiella station 2020, men vi vill gärna utmana redan under 2019. För det krävs att vi kommer upp i en daglig räckvidd på åtminstone 6 procent och siffrorna indikerar att vi inte är så långt borta faktiskt. Nu kan vi tack vare vår förbättrade distribution ta upp konkurrensen med Sveriges Radio och förhoppningen är att vi ska kunna jämna ut lyssningen mellan kommersiell radio och public service, vilket har skett internationellt vid denna typ av omläggningar. Vi hoppas att Retro FM blir ett tydligare alternativ för P4-lyssnarna i Skåne” säger Robert Persson.

Till skillnad från Bauer och Nordic Entertainment genomförde Retro ingen stor marknadsföringskampanj i samband med frekvensomläggningen 1 augusti. Istället väntar Retro med sina stora insatser tills att distributionen är fullt utbyggd.

”Vi väntar till att vi har byggt ut sändningsnätet helt. Vi har det här tillståndet i åtta år och vi ser detta som ett maratonlopp, inte ett hundrameters sprintlopp” säger Robert Persson.


Radionytt på Twitter

Reklamstatistik

+25,1 %

Mediebyråbarometern, augusti 2018

Radio Monitor Airplay Chart

01
(01)
David Guetta & Sia
Flames  WMG  
02
(04)
Sandro Cavazza
High With Somebody  UMG  
03
(05)
Vargas & Lagola
Roads  UMG  
04
(02)
Alvaro Soler
La cintura  UMG  
05
(03)
Kygo/Miguel
Remind Me to Forget  SME  
06
(06)
Bad Wolves
Zombie  TMB  
07
(07)
Chris Kläfford
What Happened to Us  UMG  
08
(09)
Eleni Foureira
Fuego  SME  
09
(10)
Jubel
Dancing in the Moonlight  TMB  
10
(11)
Imagine Dragons
Whatever It Takes  UMG  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Radiojobb

Kalender

31 aug-3 sepIFA, Berlin.
13-18 sepIBC2018, Amsterdam.
20 sepRadiodagen med Stora Radiopriset, Stockholm.
20-21 sepRadiodager, Oslo.
28-29 sepRadiodays, Köpenhamn.
31 mar-2 aprRadiodays Europe, Lausanne.
1 jan 2020Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.